AdBlue® - це зареєстрований торговий знак для продукту AUS 32. Авторські права на AdBlue® належать Асоціації Автомобільної Промисловості Німеччини (VDA).
Продукт AUS 32 являє собою розчин технічно чистої сечовини (32.5%) у демінералізованій воді (67.5%) і застосовується в якості додаткової робочої рідини в дизельних двигунах із застосуванням технології SCR (селективної каталітичної Нейтралізації).
Застосування систем SCR на дизельних двигунах необхідно для досягнення екологічних нормативів Євро 4, Євро 5 і Євро 6 з викиду шкідливих речовин. Для регулювання якості, правил обігу, транспортування і зберігання AdBlue® розроблений промисловий стандарт ISO 22241-1/2/3/4/5.
Щоб отримати право використати торговельний знак AdBlue® на своєму продукті, компанія - виробник AUS32 має пройти технічний аудит всього ланцюжка від виробництва до кінцевого споживача AdBlue®.
Якість AdBlue® може бути перевірено VDA (володарем торгового знака AdBlue®) пізніше в будь-який момент як на виробництві, так і в роздрібній мережі. Такий підхід вигідно відрізняє продукт, який має офіційну ліцензію AdBlue®, від всіх інших продуктів, так званих "розчинів сечовини для дизеля". Рідина AdBlue® виробляється найбільшими європейськими виробниками сечовини, такими як - Yara, Pulawy, BASF, Achema. В Україні єдиним виробником з сертифікованими VDA виробництвом і лабораторією є AZMOL British Petrochemicals.
Після вивчення і оцінки різних підходів в частині відповідності стандарту Euro IV і Euro V для автомобілів великої вантажопідйомності, автомобільна промисловість зупинила свій вибір на застосуванні технології SCR, де в якості відновлюючого агента використовується розчин сечовини AdBlue®.
Застосування технології SCR підтвердило можливість нейтралізувати викиди оксидів азоту NOx, під час проведення випробувальних циклів і в експлуатаційному режимі.
Поєднання двигунів з низьким рівнем твердих частинок у вихлопних газах і застосуванням технології селективної каталітичної нейтралізації SCR для зниження концентрацій окислів азоту, дозволяє відповідати вимогам стандартів EURO IV і EURO V.
AdBlue® виробляють методом блендінга, за технологією змішування гранульованої сечовини з водою. На виході реагент являє собою розчин сечовини найвищої якості і демінералізованої води, змішаних в пропорції 32% сечовини і 68% води. Сечовину (або карбамід), як мінеральну сировину, виробляють великі хімічні підприємства. У товарному вигляді сечовина - це гранули, що використовуються в сільському господарстві як добриво, а також в хімічній промисловості та в медицині.
У виробництві AdBlue® гранули сечовини повинні бути найвищої якості - Automotive Grade Urea (автомобільна сечовина), а змішуватися вони повинні з демінералізованою водою на спеціально обладнаному виробництві, щоб виключити можливі небажані для дизеля домішки.
+
Як перевіряють якість реагента AdBlue ®Якість готового реагенту AdBlue® можна перевірити тільки лабораторним шляхом. Виробник, який не має спеціального лабораторного обладнання, не може повністю гарантувати якість свого реагенту. Сертифіковані виробники AdBlue® є офіційними власниками ліцензії на торговий знак AdBlue®, строго дотримуються стандартів і вимог у цій галузі і виробляють продукт гарантованої якості, що відповідає стандарту ISO 22241.
Поряд з ліцензованими, тобто легальними виробниками AdBlue®, в Україні існують виробники «сечовини для дизеля», які не мають право називати свій продукт AdBlue®. Щоб викликати у покупця довіру до своєї «сечовини», вони часто називають свої продукти схожими назвами, де фігурує слово «БЛЮ» (BrightBlue, ClearBlue, TrueBlue, EcoBlue, Blue Ray і т.п.). Якість цих продуктів нічим не підтверджено і не гарантовано жодною системою контролю якості.
Всі автовиробники рекомендують використовувати «сечовину для дизеля» лише під торговим знаком AdBlue®. Це забезпечує гарантію якості використовуваної в системі SCR рідини AdBlue® і довговічність компонентів каталізатора автомобіля. На сьогодні в Україні існує тільки один виробник AdBlue®, чиє обладнання та лабораторія сертифіковані VDA. Це AZMOL British Petrochemicals.
+
Чому тільки AdBlue® дає гарантію якості на сечовину для дизеляAdBlue® або AUS 32 - це водний розчин сечовини який застосовується в системах SCR (селективна каталітична нейтралізація) для очищення вихлопних газів дизельних двигунів. Вимоги до якості сечовини для дизеля викладені в міжнародному стандарті ISO 22241-1. Тобто реагент повинен відповідати хімічним і фізичним показникам, зазначеним у цьому стандарті. Виробники сечовини в описі своїх продуктів люблять ставити на каністрі відповідні інтригуючі написи типу "Відповідає стандарту ISO 22241-1" або "AUS 32". Але по суті це тільки декларація про наміри. Оскільки їхня заява нічим не підтверджена.
Право користуватися торговим знаком AdBlue® має тільки той виробник, який пройшов аудит всього ланцюжка виробництва даної рідини. Тобто його перевірили: де і яку сировину він придбав, яке обладнання і конструктивні матеріали використовуються при виробництві та зберіганні AdBlue®, відповідність тари. Результати аналізів кожної партії продукту, сертифікати на партію та інші документи повинні зберігатися до 5 років.
При виникненні проблем з якістю AdBlue®, повинна бути можливість відстеження партії продукту аж до виробника. Після проходження аудиту з позитивним результатом виробник отримує ліцензію на використання торгового знака AdBlue®. Організація, що видала ліцензію, (VDA) може в будь-який момент перевірити якість продукту і пізніше, в роздрібній мережі.
VDA - це Асоціація Автомобільної Промисловості Німеччини, яка стандартизує багато комплектуючих та процеси для виробництва автомобілів, включаючи SCR. Всі європейські автовиробники автомобілів рекомендують використовувати тільки AUS32 під торговим знаком AdBlue®.
Технічний термін AUS 32 розшифровується як Aqueous Urea Solution 32% і перекладається як 32% водний розчин сечовини. Термін застосовується до рідини, яку використовують в системах SCR (Селективна каталітична нейтралізація) для очищення вихлопних газів дизельних двигунів. Сам по собі термін AUS 32 є загальним і не гарантує будь-яку якість конкретного продукту. Так само, як, наприклад, маркування А-95 на заправці означає автомобільний бензин з октановим числом 95, але не гарантує чистоту цього палива.
Якість "розчину сечовини для дизеля" AUS 32, правила його обігу, транспортування і зберігання регламентуються положеннями стандарту ISO 22241. У стандарті ISO 22241 є 5 частин.
Частина 1 стверджує вимоги щодо якості. Частина 2 визначає методи випробувань рідини. Частина 3 визначає правила обігу, транспортування і зберігання. Частина 4 визначає пристрій дозаправки для вантажних автомобілів. Частина 5 визначає пристрій дозаправки для легкових автомобілів. Положення стандарту ISO 22241 частина 1 - це тільки вимоги до якісних характеристик AUS 32, але за реальну якість виробленого будь-ким продукту ISO відповідальність не несе.
У роздрібній мережі реагент на відповідність якості цьому стандарту ніхто не перевірить.
Водний розчин сечовини AUS 32 в принципі може призвести будь-яка компанія. Вона може навіть вказати на упаковці, що її продукт AUS 32 відповідає стандарту ISO 22241-1. Але ця відповідність лише декларативна - може, відповідає, а може, й ні.
Гарантію якості рідини для каталізаторів дизельних двигунів в Європі і Україні забезпечує лише наявність торгового знака AdBlue®.
+
Чи вийде економія, якщо розбавити AdBlue® демінералізованою водою? Якщо розбавити AdBlue® водою, економії не вийде. Система автоматично збільшить витрати вже розведеного AdBlue®. При цьому істотно збільшиться навантаження на насос дозатора, який подає AdBlue®, і це призведе до його передчасного зносу і виходу з ладу.
Датчик NO на вході в каталізатор "бачить", скільки діоксиду азоту міститься у вихлопних газах. Система подає відповідну кількість розчину в каталізатор, виходячи зі стандартної концентрації сечовини 32,5%, а на виході з каталізатора другий NO-датчик контролює ефективність роботи системи та ступінь очищення газів. Речовиною, яка безпосередньо вступає в реакцію каталітичної нейтралізації, є "сечовина", а вода виступає носієм діючої речовини.
Тому якщо розбавити AdBlue® водою (тобто зменшити концентрацію сечовини в розчині) - самої сечовини в розчині буде недостатньо для ефективної нейтралізації двоокису азоту. Система контролю це побачить, і дасть насосу команду збільшити подачу реагенту для підвищення ефективності нейтралізації до заданих параметрів. Як правило, саме розведення AdBlue® водою призводить до прискореного виходу з ладу насоса дозатора.
+
Що трапиться, якщо розбавити AdBlue® не демінералізованою водою? Якщо розбавляти AdBlue® звичайну, не демінералізованою водою, то крім збільшення навантаження на насос дозатора, солі металів, присутні в звичайній воді, можуть вивести всю систему SCR з ладу.
+
Скільки AdBlue® витрачається на 100 км у вантажному автомобілі? Як правило, споживання AdBlue® (Адблю) у вантажному автомобілі становить для Euro IV 4% від споживання дизельного палива, для Euro V - 6% і 3% для Euro VI. Витрата AdBlue® вантажного автомобіля на 100 км - приблизно 1,5-2 літри. Таким чином, типова вантажівка споживає приблизно 1500-2500 літрів AdBlue® в рік в залежності від пробігу і типу автомобіля. З баком об'ємом 80 л ви проїдете близько 5000 км.
+
Чи вдасться їздити без AdBlue®? Скільки можна проїхати без AdBlue®? При використанні автомобіля з порожнім баком для Адблю двигун перейде в так званий ліміт-режим. Приблизно на 30-40% буде знижена потужність двигуна, впаде тяга і підвищиться витрата палива. Їзда стане некомфортною і неекономною. При цьому сама по собі наявність або відсутність реагенту Адблю не впливає на потужність або витрати палива. Зменшення потужності і підвищення витрати - це слідство не відсутності реагенту, а результат дії програми управління двигуном, яка перешкоджає таким чином тривалому використанню несправного автомобіля.
+
Чи можна виготовити сечовину AdBlue® самостійно? Які наслідки виникають при використанні несертифікованого реагенту? Теоретично, зробити розчин сечовини самому можна. Але зробити розчин "сечовини для дизеля" необхідної якості самотужки на практиці неможливо. «Взяв воду, додав сечовину і готово» - це помилка. Така саморобна суміш вб'є каталізатор автомобіля. Багато так званих виробників в Україні, намагаючись зекономити, виготовляють реагент, не уявляючи, яку шкоду можуть заподіяти ним автовласникам. Найбільшими загрозами в таких виробництвах виступають антизлежувач, біурет і непідготовлена вода.
+
Як впливають на каталізатор автомобіля антизлежувач і біуретСировиною для виготовлення "сечовини для дизеля" є гранульована сечовина. Недобросовісні виробники беруть у виробництво ті гранули, які готують як мінеральне добриво. Гранули сечовини для сільськогосподарського призначення вкриті спеціальним складом - антизлежувачем, задля запобігання злипанню гранул при зберіганні. Речовини, що входять до складу антизлежувача, потрапляючи в автомобіль, забивають пори каталізатора SCR, в якому використовують AdBlue®. Відфільтрувати їх практично неможливо.
Також в сечовині для добрив занадто високий рівень Біурета (1,6%). Біурет - це ще одна речовина, кількість якого в сечовині є важливим параметром при оцінці його якості. При виробництві AdBlue®, що підлягає сертифікації, використовують спеціальну, що не оброблену антизлежувачем сечовину високої чистоти з низьким показником біурета (0,6%). Придбати таку сировину в малих кількостях в Україні практично неможливо.
+
Як впливає на каталізатор автомобіля не демінералізована вода Розчин "сечовини для дизеля" повинен бути зроблений на демінералізованій воді, так як солі металів, присутні в звичайній, неочищеної воді, забивають пори каталізатора і з часом призводять до його виходу з ладу. Демінералізовану воду сертифіковані виробники готують на спеціальному обладнанні, після чого піддають лабораторному аналізу. Відсутність у виробника такого обладнання і лабораторних можливостей говорить про те, що він не може гарантувати якість свого реагенту.
+
Чи можна довіряти імпортному AdBlue®? Існують цілком конкретні вимоги до перевезення і зберігання AdBlue®. Їх ігнорування на довгому шляху від виробника до споживача можуть призводити до втрати якості AdBlue®. Реагент псується при тривалому перебуванні в температурі вище + 25° С; Реагент псується при попаданні прямих сонячних променів. Тривале зберігання при температурі вище 30° С призводить до скорочення терміну придатності AdBlue®. Будь-яка порошинка, яка потрапила в рідину, може зіпсувати весь продукт. Щоб уникнути забруднень, ємності для зберігання повинні бути оригінального виконання і щільно закритими. Саме тому в Україні з великою підозрою ставляться до імпортного реагенту.
+
Яка витрата сечовини AdBlue® в легковому автомобілі? Витрата AdBlue® в легковому автомобілі залежить від стилю водіння, типу поїздки, навантаження на транспортний засіб і умов навколишнього середовища. Складає вона приблизно 1-3 літри на 1000 км пробігу. Розмір бака AdBlue® на різних марках і моделях легкових автомобілів може бути від 5 до 30 літрів. Тобто на повному баку AdBlue® можна проїхати 5-20 тис. км.
+
Як довго може зберігатися AdBlue®? Термін придатності розчину сечовини AdBlue® - від 6 до 36 місяців, в залежності від постійної температури зберігання. При постійній температурі зберігання + 10° термін зберігання Адблю становить 36 місяців. Після закінчення терміну зберігання реагенту необхідно взяти проби і провести випробування для прийняття рішення про можливість використання продукту.
+
Чи може замерзнути AdBlue®? Чи можна використовувати AdBlue® після замерзання? Так, температура замерзання сечовини AdBlue® -11,5° С. Після того як AdBlue® розтане, його можна використовувати без будь-яких проблем. З огляду на особливості складу правильного AdBlue®, перша крапля відталої рідини має таку ж якість, як зазначено в специфікації.
В інструкціях користувача і технічних документах деяких автовиробників в питаннях, пов'язаних з рідиною для систем SCR, поряд з торговим знаком AdBlue® можна зустріти такі терміни, як DEF, ARLA або AUS32.
Термін DEF використовується в основному в США. Diesel Exhaust Fluid дослівно перекладається як "рідина для дизельних вихлопів". По суті, це те ж саме, що "сечовина для дизеля".
Чи означає, що DEF - це те ж саме що AdBlue®? Ні, так само як "сечовина для дизеля" це не те ж, що AdBlue®.
Якість AdBlue®, на відміну від "просто сечовини для дизеля", додатково контролюється європейською галузевою організацією VDA.
У США для контролю якості DEF використовують свою систему якості - API Diesel Exhaust Fluid Certification. API або Американський Інститут Нафти - організація, яка регулює і стандартизує питання, пов'язані з нафтовою і газовою промисловістю, а також сертифікує виробників DEF в США. Система сертифікації "API DEF Certification" для DEF дуже схожа на сертифікацію AdBlue® від європейської VDA.
Термін ARLA (Automotive Liquid Reducing Agent) використовується в Бразилії і позначає "рідина для систем SCR дизельних двигунів" за аналогією з AUS32 і DEF.
+
Чи може загорятися AdBlue®Ні. Представляючи собою водний розчин сечовини (де 67,5% води), AdBlue® не здатний загорятися.
+
Чи викликає AdBlue® корозію Так, AdBlue® викликає корозію металів. Тому слід уникати попадання рідини на металеві деталі кузова автомобіля. Якщо уникнути цього не вдалося, слід ретельно змити залишки AdBlue® водою. Якщо цього не зробити, він висохне і кристалізується на поверхні кузова, що може викликати корозію.
+
Яким стандартам якості повинен відповідати AdBlue®Вимоги до характеристик якості AdBlue® викладені в стандарті ISO 22241. Але тільки ліцензія VDA може гарантувати, що реагент відповідає стандарту і є AdBlue®.
+
Як виглядає хімічна реакція SCR процесу Рідина AdBlue® впорскується в гарячий відпрацьований вихлопний газ і піддається гідролізу при температурі понад 180° C з утворенням аміаку (NH3) згідно з наступним рівнянням реакції:
Реакція гідролізу: (NH2) 2CO + H2O> 2NH3 + CO2
Далі, основний метал системи SCR є каталізатором наступної реакції, при якій утворюються вихідні форми - азот і вода.
SCR - реакція: 4NH3 + 4NO + O2> 4N2 + 6H2O 8NH3 + 6NO2> 7N2 + 12H2O
Для того, щоб ефективність технології SCR з подальшою обробкою вихлопних газів залишилася на колишньому рівні, необхідно уникати забруднення реагенту AdBlue® сторонніми речовинами і частинками, а також не піддавати рідину фізичним станам понад встановлені межі.
+
Фактори, що впливають на термін експлуатації каталітичного нейтралізатора Каталізатори, застосовані в системі SCR, складаються з каталітично активних сполук перехідних металів на керамічних носіях кристалів. Здатність системи SCR перетворювати NOx в N2 і H2O залежить, в значній мірі, від активності таких активних центрів, і від розміру пір в носіях кристалів. Розмір пір впливає на швидкість дифузії відпрацьованих газів в каталітичному нейтралізаторі. Для забезпечення максимальної ефективності системи SCR протягом тривалого часу, якісні характеристики рідини AdBlue® повинні контролюватися дуже жорстко, так як багато речовин, присутніх в рідини AdBlue®, при перевищенні їх граничної величини, встановленої стандартом ISO 22241-1, безповоротно руйнують каталітичну систему - або фізично блокуючи пори, або шляхом деактивації активних центрів. Недостатньо ефективна робота SCR-системи, в разі інертності каталітичного нейтралізатора, стає причиною збільшення викиду оксидів азоту NOx, а також викликає пошкодження двигуна в зв'язку зі збільшенням тиску відпрацьованих газів.
+
Стандарт ISO 22241 для AdBlue®ISO 22241-1. Вимоги по якості AUS 32 (AdBlue®)
Встановлює вимоги до характеристик якості відновника оксиду азоту AUS 32 (водного розчину сечовини AdBlue®), необхідного для коректної роботи систем очищення вихлопних газів дизельних двигунів, на яких встановлені SCR-перетворювачі.
ISO 22241-2. Методи випробувань
Описує методи випробувань для визначення якісних характеристик водного розчину сечовини AUS 32 (AdBlue®).
ISO 22241-3. Обіг, транспортування і зберігання
Містить практичні рекомендації та вимоги щодо поводження, транспортування і зберігання AUS 32 (AdBlue®). Ці рекомендації і вимоги необхідні для збереження заданої якості від будь-якої точки його виробництва до моменту, коли він буде залитий в резервуар автотранспортного засобу, з метою гарантії правильної роботи SCR -перетворювача.
ISO 22241-4. Пристрої дозаправки (комерційні автомобілі)
Описує мінімальні функціональні і геометричні вимоги до відкритої системи дозаправки, щоб забезпечити сумісність між бортовою (заправна горловина бака AdBlue®) і зовнішньою системами дозаправки (заправний пістолет). Застосовується щодо комерційних автомобілів і автобусів з повною масою понад 3,5 т.
ISO 22241-5. Пристрої дозаправки (легкові автомобілі)
Описує мінімальні функціональні і геометричні вимоги до відкритої системи дозаправки, щоб забезпечити сумісність між бортовою (заправна горловина бака AdBlue®) і зовнішньою системами дозаправки (заправний пістолет). Застосовується щодо легкових комерційних автомобілів з повною масою до 3,5 т.
+
Правила зберігання та обігу AdBlue® (AUS32). Використання матеріалів, сумісних з AUS32 AdBlue® Всі матеріали, використовувані при виготовленні резервуарів і контейнерів, включаючи шланги, регулюючу арматуру і пристосування для зберігання, транспортування і маніпуляцій, повинні бути сумісні з розчином сечовини AdBlue® (AUS32). Матеріали для пробовідбірників, резервуарів для зберігання проб і каністри повинні бути сумісні з розчином сечовини AdBlue®.
+
Матеріали, які можуть використовуватися при безпосередньому контакті з Adblue® Високоаустенітні хромонікелеві сталі, хромонікельмолібденові сталі, згідно з DIN EN 10088-1-3, або нержавіючі стали 304, 304L, 316, 316L.
Титан Поліетилен, без присадок
Поліпропілен, без присадок
Поліізобутилен, без присадок
Поліфтороетілен (PTFE)
Полівінілденфторід (PVDF)
Перфторетілен (PFE)
Перфторалкоксіалкан (PFA)
Будь-які інші матеріали, які не перебувають у переліку, повинні бути випробувані на корозійну стійкість і можливий вплив на характеристики продукту, наведені раніше.
+
Не рекомендовані матеріали, які НЕМОЖНА використовувати в контакті з Adblue® Матеріали, що утворюють в результаті реакції з аміаком сполуки, які можуть мати негативний вплив на роботу SCR системи:
вуглецева сталь, вуглецева сталь з цинковим покриттям, м'яке залізо
Мідь, мідні сплави, цинк, свинець
Припої, що містять свинець, срібло, цинк або мідь
Алюміній, сплави алюмінію
Магній, сплави магнію
Пластмаси або метали, вкриті нікелем
+
Фізичні умови при зберіганні і транспортуванніДля запобігання погіршенню якості AdBlue® при зберіганні і транспортуванні, слід забезпечити такі фізичні умови:
Рекомендована температура зберігання не вище + 25° C для забезпечення максимального терміну зберігання.
Щоб уникнути переходу AdBlue® в тверду фазу слід уникати зберігання при температурі нижче -5° C. У разі якщо рідина замерзне, її необхідно помістити в тепле приміщення. Після того як рідина розтане, її можна використовувати знову.
Не допускати попадання прямих сонячних променів
Дотримуватися герметизації, для запобігання від забруднення.
Тривале зберігання при температурі вище + 30° C призведе до виникнення реакції гідролізу, з утворенням аміаку і збільшенням тиску, і до скорочення терміну зберігання.
+
Граничний термін зберігання AdBlue® Беручи до уваги тенденцію до утворення гідролізу, граничний термін зберігання розчину сечовини для дизеля AdBlue® залежить від постійної температури, при якій він зберігається. При постійній температурі зберігання + 10° термін зберігання становить 36 місяців. При постійній температурі зберігання до + 25° термін зберігання становить 18 місяців. При постійній температурі зберігання до + 30° термін зберігання становить 12 місяців. При постійній температурі зберігання + 35° термін зберігання становить 6 місяців. Після закінчення терміну зберігання, необхідно взяти проби і провести випробування для прийняття рішення про майбутнє використання продукту.
+
Ступінь чистоти матеріалів, що контактують з розчином сечовини для дизелів AdBlue® Всі матеріали, що контактують з сечовиною AdBlue®, не повинні містити сторонніх домішок, таких як масла, паливо, паливно-мастильні матеріали, розчинники, пил, і будь-яких хімічних або природних речовин. До первинного контакту з AdBlue®, матеріали повинні бути очищені і промиті демінералізованою водою (не використовуйте водопровідну воду!) - до тих пір, поки проби води, яка використовується для очищення, не свідчитиме про те, що система очищена.
У зв'язку з небезпекою забруднення, використання детергентів для очищення неприпустимо. Застосування неспеціалізованого обладнання не рекомендується.
Ємності, заповнені сечовиною AdBlue®, повинні бути опечатані.
+
Екологічні аспекти щодо забруднення атмосфери Реагент AdBlue® (розчин сечовини для дизеля) є водним розчином сечовини. У разі дотримання інструкцій з обслуговування продукту негативного впливу на атмосферу не спостерігається. У разі виникнення пожежі, контейнери з розчином AdBlue® необхідно охолоджувати напором води для запобігання нагнітання тиску і вибуху контейнерів. При підвищених температурах, AdBlue® починає швидко розкладатися з утворенням аміаку і вуглекислого газу.
+
Очищення і утилізація відходів У разі розливу або витоку, продукт шляхом підкачки або за допомогою абсорбуючих матеріалів повинен бути зібраний в підходящу для цієї мети ємність і поміщений в контейнер для утилізації відходів. Вміст таких контейнерів повинно бути зазначено спеціальним маркуванням, щоб уникнути змішування з робочою рідиною AdBlue®.
Злив відходів в поверхневі води і каналізаційні стоки неприпустимий. Залишки розливів AdBlue® можна змити великою кількістю води в каналізаційний стік. Рекомендована класифікація відходів згідно EWC (Європейський каталог відходів) 06 10 99 (Опади добрив - Відходи, безпечна речовина). Відходи після процедур очищення видаляються аналогічно розливам і витокам.